МОÐГОЛ УЛСЫРЗÐСГИЙРГÐЗРЫРТОГТООЛ
2018 оны 2 дугаар Ñарын 14-ний өдөр | Улаанбаатар хот |
Дугаар 50
Ò®ÐДÐСÐИЙ ХӨТӨЛБӨРБÐТЛÐÐ¥ ТУХÐЙ
ЗаÑгийн газрын 2016-2020 оны үйл ажиллагааны хөтөлбөрийн 5.3.7 дахь зорилтыг Ñ…ÑÑ€ÑгжүүлÑÑ… зорилгоор Хөгжлийн бодлого төлөвлөлтийн тухай хуулийн 10.3-Ñ‚ зааÑныг үндÑÑлÑн Монгол УлÑын ЗаÑгийн Ð³Ð°Ð·Ñ€Ð°Ð°Ñ Ð¢ÐžÐ“Ð¢ÐžÐžÐ¥ нь:
- ”Бүх нийтийн Ñрх зүйн боловÑролыг дÑÑшлүүлÑÑ… үндÑÑний хөтөлбөр”-ийг хавÑралт Ñ‘Ñоор баталÑугай.
- Хөтөлбөрийг Ñ…ÑÑ€ÑгжүүлÑÑ… үйл ажиллагааны төлөвлөгөөг баталж, Ñ…ÑÑ€ÑгжилтÑд Ñ…Ñналт тавьж ажиллахыг Хууль зүй, дотоод Ñ…Ñргийн Ñайд Ц.ÐÑмдоржид даалгаÑугай.
- Хөтөлбөрийн зорилт, арга Ñ…ÑмжÑÑг Ñ…ÑÑ€ÑгжүүлÑÑ…Ñд шаардагдах хөрөнгийг жил бүр Монгол УлÑын Ñдийн заÑаг, нийгмийг хөгжүүлÑÑ… үндÑÑн чиглÑл, улÑын болон орон нутгийн төÑөвт туÑгаж, олон улÑын байгууллагын зÑÑл, туÑламжид хамруулах замаар Ñанхүүжүүлж ажиллахыг Хууль зүй, дотоод Ñ…Ñргийн Ñайд Ц.ÐÑмдорж, Сангийн Ñайд Ч.ХүрÑлбаатар, аймаг, нийÑлÑлийн ЗаÑаг дарга нарт үүрÑг болгоÑугай.
Монгол УлÑын Ерөнхий Ñайд У.ХҮРÐЛСҮХ
Хууль зүй, дотоод Ñ…Ñргийн Ñайд Ц.ÐЯМДОРЖ
ЗаÑгийн газрын 2018 оны 50 дугаар
тогтоолын хавÑралт
БҮХ ÐИЙТИЙРÐРХ ЗҮЙРБОЛОВСРОЛЫГ ДÐÐШЛҮҮЛÐÐ¥
Ò®ÐДÐСÐИЙ ХӨТӨЛБӨÐ
ÐÑг. ÐийтлÑг үндÑÑлÑл
Монгол УлÑын Их Хурал, ЗаÑгийн Ð³Ð°Ð·Ñ€Ð°Ð°Ñ Ñрх зүйн шинÑтгÑл хийх, хууль тогтоомжийг Ñ…ÑÑ€ÑгжүүлÑÑ…, мÑдÑÑлÑÑ…, Ñурталчлах, иргÑдийн Ñрх зүйн ухамÑар, мÑдлÑгийг дÑÑшлүүлÑÑ… чиглÑлÑÑÑ€ олон шийдвÑÑ€ гаргаж, Ñ‚ÑдгÑÑрийг Ñ…ÑÑ€Ñгжүүлж ирÑÑн байна. Тухайлбал УлÑын Их Хурлын 1998 оны 18 дугаар тогтоолоор баталÑан “Ðрх зүйн шинÑтгÑлийн хөтөлбөр”-ийн 39-Ñ‚ “Бүх нийтийн Ñрх зүйн ухамÑрыг төлөвшүүлÑÑ…, иргÑдÑд ÑƒÐ»Ñ Ñ‚Ó©Ñ€Ð¸Ð¹Ð½ болон Ñрх зүйн Ñоёлыг ÑзÑмшүүлÑÑ…Ñд чиглÑÑÑн үйл ажиллагааг төрийн бүх шатны Ð±Ð°Ð¹Ð³ÑƒÑƒÐ»Ð»Ð°Ð³Ð°Ð°Ñ Ñвуулна. ҮндÑÑн хуулийн зарчим, үзÑл Ñанааг иргÑн бүр чанд Ñ…ÑÑ€ÑгжүүлÑÑ… үзлийг бага наÑÐ½Ð°Ð°Ñ Ð½ÑŒ төлөвшүүлÑхийг гол зорилго болгон, Ñрх зүйн Ñурталчилгаа, мÑдÑÑлÑл, Ñургалтыг ҮндÑÑн хууль, буÑад хуулийг тууштай биелүүлÑÑ…Ñд чиглүүлнє гÑж, ЗаÑгийн газрын 1993 оны 57 дугаар тогтоолоор нийтийг хамарÑан Ñрх зүйн Ñургалт зохион байгуулах, албан болон албан Ð±ÑƒÑ Ñургалт, мÑдÑÑллийн Ñ…ÑÑ€ÑгÑÑл ашиглан хууль тогтоомжийг Ñурталчлах, шаардлагатай Ñанхүүжилтийг шийдвÑрлÑÑ…ÑÑÑ€ зааÑан бол ЗаÑгийн газрын 1996 оны 66 дугаар тогтоолоор хууль тогтоомжийг Ñ…ÑÑ€ÑгжүүлÑÑ…, мÑдÑÑлÑÑ…, нийтÑд Ñурталчлахтай холбоотой үүргийг төрийн албан хаагч бүрийн ажлын байрны тодорхойлолт, ажил үүргийн хуваарьт тодорхой туÑган биелÑлтийн байдлыг улирал бүр дүгнÑж ажиллахыг төрийн захиргааны болон нутгийн захиргааны бүх шатны удирдлагад даалган шийдвÑрлÑж байÑан байна.
Мөн холбогдох Ñрх бүхий Ð±Ð°Ð¹Ð³ÑƒÑƒÐ»Ð»Ð°Ð³ÑƒÑƒÐ´Ð°Ð°Ñ “Ðрх зүйн албан Ð±ÑƒÑ Ñургалтын хөтөлбөр” , “Төлбөрийн чадваргүй иргÑнд хууль зүйн туÑлалцаа үзүүлÑÑ… үндÑÑний хөтөлбөр” , “Ðрх зүйн Ñурталчилгааны дунд хугацааны хөтөлбөр” , “Ðрх зүйн Ñурталчилгааг Ñ…ÑÑ€ÑгжүүлÑÑ… үйл ажиллагааны төлөвлөгөө” , “Сум, дүүрÑгт Ñрх зүйн хөтөч (ухуулагч)-ийн ажиллах журам” , “Хууль зүйн Ñалбарын үйл ажиллагаанд холбогдох мÑдÑÑ, мÑдÑÑлÑл бÑлтгÑж, олон нийтÑд хүргÑÑ… журам” зÑÑ€Ñг Ñрх зүйн баримт бичгийг Ñ‚ÑƒÑ Ñ‚ÑƒÑ Ð±Ð°Ñ‚Ð°Ð»Ð¶, Ñ…ÑÑ€Ñгжилтийг хангаж иржÑÑ. ГÑÑÑн Ñ…Ñдий ч иргÑд өөрт шаардлагатай Ñрх зүйн мÑдÑÑ, мÑдÑÑллийг Ñ…Ò¯ÑÑÑн газар, цагтаа авах нөхцөл боломж бүрÑн хангагдаагүй, иргÑдÑд хүрч байгаа мÑдÑÑлÑл нь нÑгдÑÑн тогтолцоогүй, арга зүйгүй байÑÐ½Ð°Ð°Ñ Ð³Ð°Ð´Ð½Ð° өмнө Ñ…ÑÑ€ÑгжүүлÑÑн арга Ñ…ÑмжÑÑг ÑиÑтемтÑй, таÑралтгүй үргÑлжлүүлж чадаагүй зÑргÑÑÑ Ñ…Ð°Ð¼Ð°Ð°Ñ€Ð°Ð½ иргÑдийн Ñрх зүйн мÑдлÑг, боловÑрол, Ñоёлыг дÑÑшлүүлÑÑ… ажил Ñ…Ò¯ÑÑÑн үр дүндÑÑ Ñ…Ò¯Ñ€Ñхгүй байна. Ðрх зүйн шинÑтгÑлийн хөтөлбөрийн Ñ…Ñналт-шинжилгÑÑ, үнÑлгÑÑний тайланд “Бүх нийтийн Ñрх зүйн Ñургалтын тогтолцооны Ñрх зүйн үндÑийг бүрдүүлÑÑн боловч үр дүн хангалттай Ð±ÑƒÑ Ð±Ð°Ð¹Ð½Ð°” гÑж, “Хууль тогтоомжийг олон нийтÑд тайлбарлан таниулах, Ñурталчлах ажил хангалттай Ð±ÑƒÑ Ð±Ð°Ð¹Ð½Ð°” гÑж дүгнÑжÑÑ .
ИргÑдийн өдөр тутмын амьдралд хууль, Ñрх зүйн мÑдлÑгтÑй холбоотой тулгарч байгаа бÑрхшÑÑл, түүнийг шийдвÑрлÑж байгаа арга зам, нөхцөл байдлыг Ñүүлийн 3 жилийн байдлаар Ñудалж үзÑÑ…Ñд Ñанал аÑуулгад оролцÑон иргÑдийн 54.8 хувь хууль, Ñрх зүйн үр дагавар бүхий Ñмар нÑг бÑрхшÑÑл тохиолдÑон бөгөөд Ñ‚Ñдний 50.5 хувь түүнийг шийдвÑрлÑÑ… Ñмар нÑг оролдлого хийгÑÑгүй байна. Хууль зүйн туÑлалцаа аваагүй иргÑдийн 36.8 хувь юу ч хийгÑÑд нÑмÑргүй гÑж бодÑон, 25.5 хувь юу хийхÑÑ Ð¼ÑдÑхгүй байÑан, 17.3 хувь тийм ноцтой аÑуудал биш гÑж үзÑÑн, 15.7 хувь Ñмар Ñрх байгаагаа мÑдÑÑгүй гÑж хариулÑан байна. Харин хууль зүйн туÑлалцаа авÑан иргÑдийн 40.8 хувь найз нөхөд, хамаатан Ñадан, танил талдаа хандÑан, 14.5 хувь холбогдох төрийн байгууллагад хандÑан, 15.6 хувь цагдаагийн байгууллагад хандÑан, 14.5 хувь хуульч, өмгөөлөгчид хандÑан байна. Судалгаанд хамрагдÑан 1630 иргÑнÑÑÑ Ó©Ó©Ñ€Ñ‚ нь тодорхой бÑрхшÑÑл тохиолдÑÐ¾Ð½Ð¾Ð¾Ñ Ò¯Ð» хамааран “Ð¥ÑÑ€Ñв Ñмар нÑг бÑрхшÑÑл тохиолдвол хаашаа хандахаа мÑдÑÑ… Ò¯Ò¯?” гÑÑÑн аÑуултад 57.1 хувь нь “МÑдÑхгүй” гÑж хариулÑан байна.
ДÑÑрх Ñудалгааны дүнгÑÑÑ Ò¯Ð·Ð²Ñл иргÑд зөрчигдÑөн ÑрхÑÑ ÑÑргÑÑлгÑÑ…, аюулгүй байдлаа хамгаалах байдал хангалтгүй байгаа нь иргÑдийн Ñрх зүйн мÑдлÑг, боловÑрол дутмаг, өөрт тулгарÑан аÑуудлаа хуулиар олгогдÑон ÑрхийнхÑÑ Ñ…Ò¯Ñ€ÑÑнд шийдвÑрлÑÑ… чадавх Ñул байгаатай холбоотой бөгөөд түүний ÑƒÐ»Ð¼Ð°Ð°Ñ Ñ…ÑƒÑƒÐ»ÑŒ Ñ‘Ñны ашиг Ñонирхлоо хамгаалж чадахгүй хохирох Ñвдал гарч байна.
Монгол УлÑын ҮндÑÑн хуулийн Ðрван еÑдүгÑÑÑ€ зүйлийн 1 дÑÑ… Ñ…ÑÑÑгт “Ð¢Ó©Ñ€Ó©Ó©Ñ Ñ…Ò¯Ð½Ð¸Ð¹ Ñрх, Ñрх чөлөөг хангахуйц Ñдийн заÑаг, нийгÑм, хууль зүйн болон буÑад баталгааг бүрдүүлÑÑ…, хүний Ñрх, Ñрх чөлөөг зөрчихтÑй Ñ‚ÑмцÑÑ…, хөндөгдÑөн Ñрхийг ÑÑргÑÑн ÑдлүүлÑÑ… үүргийг иргÑнийхÑÑ Ó©Ð¼Ð½Ó© хариуцна” гÑж, УлÑын Их Хурлын 2003 оны 41 дүгÑÑÑ€ тогтоолоор баталÑан “Монгол УлÑад хүний Ñрхийг хангах үндÑÑний хөтөлбөр”-ийн 3.1.2.5-д “Хүний Ñрхийн талаархи олон улÑын Ñрх зүйн боловÑрол олгох ЗаÑгийн газрын хөтөлбөр боловÑруулж Ñургалт Ñвуулах, түүнд төрийн захиргааны албан хаагч, цагдаа, цÑÑ€Ñг, шүүх Ñрх мÑдлийн байгууллага болон хууль зүйн албаны буÑад байгууллагын ажилтнуудыг хамруулна” гÑж Ñ‚ÑƒÑ Ñ‚ÑƒÑ Ð·Ð°Ð°Ñан.
Мөн ÐҮБ-ын “Тогтвортой хөгжил-2030 хөтөлбөр”-Ñ‚ ”Тогтвортой хөгжлийн төлөөх тайван, бүгдийг хамарÑан нийгмийг дÑмжих, шударга Ñ‘Ñыг бүгдÑд хүртÑÑмжтÑй болгох, бүх түвшинд үр дүнтÑй, хариуцлагатай, бүгдийг хамарÑан тогтолцоог бий болгох” 16 дугаар зорилт, “Монгол УлÑын тогтвортой хөгжлийн үзÑл баримтлал-2030”-д Ñдуурлын бүх төрлийг ÑцÑÑ Ð±Ð¾Ð»Ð³Ð¾Ð½Ð¾; хүний хөгжлийн өндөр үзүүлÑлт бүхий Ñхний 70 орны нÑг болно; хөгжлийн бодлогоо бүх түвшинд Ñ…ÑÑ€ÑгжүүлÑÑ… чадвартай, Ð°Ð²Ð»Ð¸Ð³Ð°Ð°Ñ Ð°Ð½Ð³Ð¸Ð´, иргÑдийн оролцоог хангаÑан, мÑргÑшÑÑн тогтвортой заÑаглал төлөвшÑөн байх зорилтууд, ЗаÑгийн газрын 2016-2020 оны үйл ажиллагааны хөтөлбөрийн 5.3.7-д “Бүх нийтийн Ñрх зүйн боловÑролын хөтөлбөр Ñ…ÑÑ€Ñгжүүлнє зÑÑ€Ñг зорилтууд туÑгагдÑан нь ÑнÑÑ…Ò¯Ò¯ хөтөлбөрийг боловÑруулах үндÑÑлÑл болж байна.
Хоёр. Хөтөлбөрийн зорилго, зорилт, Ñ…ÑÑ€ÑгжүүлÑÑ… хугацаа
2.1. Хөтөлбөрийн зорилго
ИргÑдийн ÑÑ€Ñлт Ñ…ÑÑ€ÑгцÑÑг хангахуйц Ñрх зүйн мÑдÑÑ, мÑдлÑгийг цахим болон цахим Ð±ÑƒÑ Ð±Ð°Ð¹Ð´Ð»Ð°Ð°Ñ€ нÑÑлттÑй, хүртÑÑмжтÑй, Ñнгийн Ñ…ÑлбарчилÑан Ñ…ÑлбÑÑ€ÑÑÑ€ хүргÑÑ… замаар бүх нийтийн Ñрх зүйн боловÑролыг таÑралтгүй дÑÑшлүүлÑÑ… тогтолцоог бүрдүүлÑÑ…Ñд ÑнÑÑ…Ò¯Ò¯ хөтөлбөрийн зорилго оршино.
2.2. Хөтөлбөрийн зорилт
Хөтөлбөрийн хүрÑÑнд дараах зорилтуудыг Ñ…ÑÑ€ÑгжүүлнÑ:
Зорилт 1. Бүх нийтийн Ñрх зүйн боловÑролын агуулга, арга зүйг хүний ÑрхÑд ÑуурилÑан хандлага, арга зүйд нийцүүлÑн боловÑронгуй болгоно.
Зорилт 2. Бүх нийтийн Ñрх зүйн боловÑролыг дÑÑшлүүлÑÑ…Ñд шаардлагатай техник, Ñанхүү, хүний нөөцийг бүрдүүлж, тогтÑон мÑдÑÑллийн Ñувгуудыг бий болгон Ñ‚Ñгш, хүртÑÑмжтÑй, чанартай үйлчилгÑÑг бүх нийтÑд хүргÑнÑ.
Зорилт 3. ИргÑдийн Ñрх зүйн боловÑролыг дÑÑшлүүлÑÑ…Ñд бүх талын идÑвхтÑй оролцоог хангаж, Ñ‚Ñдний үйл ажиллагааг уÑлдуулна.
2.3. Хөтөлбөр Ñ…ÑÑ€Ñгжих хугацаа
Хөтөлбөрийг 2 үе шаттайгаар 5 жилийн хугацаанд Ñ…ÑÑ€ÑгжүүлнÑ.
ÐÑгдүгÑÑÑ€ үе шат (2018-2020 он): Бүх нийтийн Ñрх зүйн боловÑролыг таÑралтгүй дÑÑшлүүлÑÑ… тогтолцоог бүрдүүлÑÑ…Ñд чиглÑÑÑн үйл ажиллагааг Ñ…ÑÑ€ÑгжүүлнÑ.
Хоёрдугаар үе шат (2021-2023 он): Ðхний шатны үйл ажиллагаанд үнÑлгÑÑ Ñ…Ð¸Ð¹Ð¶, бүх нийтийн Ñрх зүйн боловÑролыг таÑралтгүй дÑÑшлүүлÑÑ… тогтолцоог бÑхжүүлÑÑ…Ñд чиглÑÑÑн үйл ажиллагааг Ñ…ÑÑ€ÑгжүүлнÑ.
Гурав. Хөтөлбөрийн зорилтыг хангах үйл ажиллагаа
3.1. Хөтөлбөрийн 1 дүгÑÑÑ€ зорилтын хүрÑÑнд дор дурдÑан үйл ажиллагааг Ñ…ÑÑ€ÑгжүүлнÑ:
3.1.1. Ñрх зүйн мÑдÑÑлÑл, Ñургалт, Ñурталчилгааны агуулгыг бÑлтгÑÑ…, түгÑÑÑ… нÑгдÑÑн арга зүйг хүний ÑрхÑд ÑуурилÑан хандлага, арга зүйд нийцүүлÑн боловÑруулах;
3.1.2. иргÑдийн Ñ…ÑÑ€ÑгцÑÑ ÑˆÐ°Ð°Ñ€Ð´Ð»Ð°Ð³Ð°Ð´ тулгуурлаÑан зорилтот бүлÑгт тухайлбал, харааны болон ÑонÑголын бÑрхшÑÑлтÑй иргÑн, өндөр наÑтан, хүүхдÑд ÑÑлтÑй, Ñ‚ÑдгÑÑрийн наÑ, ÑÑтгÑхүйн онцлог, нийтлÑг болон туÑгай Ñ…ÑÑ€ÑгцÑÑ ÑˆÐ°Ð°Ñ€Ð´Ð»Ð°Ð³Ð°Ð´ нь тохирÑон Ñрх зүйн боловÑролын агуулгыг хүний ÑрхÑд ÑуурилÑан хандлага, арга зүйд нийцүүлÑн боловÑруулах;
3.1.3. хууль, захиргааны Ñ…Ñм Ñ…ÑмжÑÑ Ñ‚Ð¾Ð³Ñ‚Ð¾Ð¾Ñон акт, хуулиар Ñрх олгоÑон ÑтгÑÑдийн гаргаÑан Ñрх зүйн үр дагавар бүхий шийдвÑрийг бүрнÑÑÑ€ нь болон Ñ…ÑÑÑгчлÑн ангилÑан байдлаар иргÑдÑд хүргÑÑ… Ñрх зүйн мÑдÑÑллийн хүртÑÑмжийг нÑмÑгдүүлÑÑ…;
3.1.4. хууль тогтоомжийг бүхÑлд нь болон тодорхой нÑг хууль, Ñ…Ñм Ñ…ÑмжÑÑ Ñ‚Ð¾Ð³Ñ‚Ð¾Ð¾Ñон захиргааны акт, хуулиар Ñрх олгоÑон ÑтгÑÑдийн гаргаÑан Ñрх зүйн үр дагавар бүхий шийдвÑÑ€, Ñ‚ÑдгÑÑрийн тодорхой заалтыг олон нийтÑд Ñнгийн, ойлгомжтой Ñ…ÑлбÑÑ€ÑÑÑ€ тайлбарлан таниулах Ñрх зүйн Ñурталчилгааг тогтмол хийх;
3.1.5. иргÑдÑд Ñрх зүйн болон хүний Ñрхийн талаарх мÑдлÑг, ойлголтыг түгÑÑÑ…, Ñ‚Ñднийг чадавхжуулах, хүний Ñрхийн зөрчлийг Ñлгаж таних, Ñрх зүйн харилцаанд бие даан оролцох чадварыг ÑзÑмшүүлÑÑ… Ñрх зүйн шаталÑан Ñургалтын тогтолцоог бүрдүүлÑÑ…;
3.1.6. хууль зүйн туÑлалцааны 2 шатлалтай үйлчилгÑÑг хөгжүүлÑÑ… Ñрх зүйн орчинг бүрдүүлж, Ñрх зүйн анхан шатны зөвлөгөө өгөх, зорилтот бүлÑгт өмгөөллийн үйлчилгÑÑ Ò¯Ð·Ò¯Ò¯Ð»ÑÑ… хууль зүйн туÑлалцааны чанар, хүртÑÑмжийг Ñайжруулах;
3.1.7. хууль зүйн туÑлалцааны анхан шатны үйлчилгÑÑний бодит Ñ…ÑÑ€ÑгцÑÑ ÑˆÐ°Ð°Ñ€Ð´Ð»Ð°Ð³Ñ‹Ð³ тогтоож, шийдвÑрлÑÑ… шаардлагатай бодлогын шийдлийг тодорхойлох чиглÑлÑÑÑ€ Ñудалгаа шинжилгÑÑний ажлыг тогтмол хийж, үр дүн, үр нөлөөг үнÑлж тооцдог болох.
3.2. Хөтөлбөрийн 2 дугаар зорилтын хүрÑÑнд дор дурдÑан үйл ажиллагааг Ñ…ÑÑ€ÑгжүүлнÑ:
3.2.1. Ñрх зүйн хөтөчийн тогтолцоо бий болгох;
3.2.2. Ñрх зүйн үйлчилгÑÑг цахим Ñ…ÑлбÑÑ€ÑÑÑ€ хүргÑÑ… боломжийг өргөтгөх;
3.2.3. Ñрх зүйн мÑдÑÑлÑл, Ñургалт, Ñурталчилгаа, Ñудалгаанд мÑдÑÑллийн технологийг ашиглах;
3.2.4. Ñрх зүйн мÑдÑÑллийн нÑгдÑÑн ÑиÑтем /www.legalinfo.mn/-ийн мÑдÑÑллийн Ñанг өргөтгөн хөгжүүлÑÑ…;
3.2.5. хөгжлийн бÑрхшÑÑлтÑй иргÑн, ахмад наÑтан, хүүхдÑд Ñрх зүйн мÑдÑÑлÑл, зөвлөгөө, туÑлалцаа үзүүлÑÑ… хүний нөөц (дохионы Ñ…Ñлний Ñ…ÑлмÑрч, ÑÑтгÑл зүйч)-ийг бÑлтгÑÑ…;
3.2.6. төрийн болон төрийн Ð±ÑƒÑ Ð±Ð°Ð¹Ð³ÑƒÑƒÐ»Ð»Ð°Ð³ÑƒÑƒÐ´ өөрийн ÑрхлÑÑ… аÑуудлын хүрÑÑнд мÑргÑшÑÑн Ñрх зүйн хөтөч ажиллуулах.
3.3. Хөтөлбөрийн 3 дугаар зорилтын хүрÑÑнд дор дурдÑан үйл ажиллагааг Ñ…ÑÑ€ÑгжүүлнÑ:
3.3.1. иргÑдийн Ñрх зүйн боловÑролыг дÑÑшлүүлÑÑ… чиглÑлÑÑÑ€ төрийн байгууллагуудын хамтын ажиллагааг хөгжүүлÑÑ…;
3.3.2. Ñрх зүйн болон хүний Ñрхийн Ñургалт, Ñурталчилгаанд орон нутгийн заÑаг захиргааны байгууллагууд, Хууль зүйн туÑлалцааны төвийн орон нутаг дахь Ñалбар болон буÑад холбогдох ÑтгÑÑдийн оролцоог нÑмÑгдүүлÑÑ…;
3.3.3. Ñрх зүйн мÑргÑжлÑÑÑ€ Ñургалт Ñвуулдаг их, дÑÑд Ñургуулиуд болон төрийн Ð±ÑƒÑ Ð±Ð°Ð¹Ð³ÑƒÑƒÐ»Ð»Ð°Ð³ÑƒÑƒÐ´Ñ‹Ð½ дÑргÑдÑÑ… хууль зүйн клиник Ñ‚Ó©Ð²Ó©Ó©Ñ Ð¸Ñ€Ð³ÑдÑд Ñрх зүйн болон хүний Ñрхийн анхан шатны зөвлөгөө өгөх, туÑлалцаа үзүүлÑÑ… үйлчилгÑÑний хүртÑÑмжийг нÑмÑгдүүлÑÑ…, үйл ажиллагааг нь тогтмолжуулах, чадавхжуулах, Ñрх зүйч мÑргÑжлÑÑÑ€ Ñурч буй оюутнуудын Ñрх зүйн хөтчөөр ажиллах Ñайн дурын үйл ажиллагааг бүх талаар дÑмжих;
3.3.4. Ñрх зүйн Ñургалт, Ñурталчилгаа, Ñудалгааны ажилд төрийн Ð±ÑƒÑ Ð±Ð°Ð¹Ð³ÑƒÑƒÐ»Ð»Ð°Ð³Ð°, хувийн Ñ…Ñвшил, иргÑдийн оролцоог хангах;
3.3.5. иргÑдийн Ñрх зүйн боловÑролыг дÑÑшлүүлÑÑ…, хүний Ñрх, Ñрх чөлөө, хууль Ñ‘Ñыг дÑÑдлÑÑ… хандлага, дадлыг төлөвшүүлÑÑ… нөлөөллийн арга Ñ…ÑмжÑÑг тогтмол зохион байгуулах;
3.3.6. бүх нийтийн Ñрх зүйн мÑдлÑгийг дÑÑшлүүлÑÑ…Ñд үүрÑн холбооны аж ахуйн нÑгж, Ñ…ÑвлÑл мÑдÑÑллийн байгууллагын үүрÑг хариуцлагыг өндөржүүлж, төрийн Ð±ÑƒÑ Ð±Ð°Ð¹Ð³ÑƒÑƒÐ»Ð»Ð°Ð³Ð°, хувийн Ñ…Ñвшил, Ñ…ÑвлÑл мÑдÑÑллийн байгууллагын Ñрх зүйн болон хүний Ñрхийн мÑдÑÑлÑл, Ñурталчилгааны ажилд оролцохыг бүх талаар дÑмжих;
3.3.7. тодорхой түвшний Ñрх зүйн мÑдлÑг ÑзÑмшÑÑн хамт олон болж, үүнийгÑÑ Ò¯Ð½ÑлүүлÑн баталгаажуулахад чиглÑÑÑн Ñанал, Ñанаачилга өрнүүлÑÑ… арга Ñ…ÑмжÑÑг зохион байгуулах;
3.3.8. бүх нийтийн Ñрх зүйн боловÑролыг дÑмжигч байгууллага, хамт олныг Ñурталчлах, алдаршуулах үйл ажиллагааг зохион байгуулах.
Дөрөв. Хөтөлбөрийн үр нөлөө, шалгуур үзүүлÑлт
4.1. Хөтөлбөрийн нийгÑмд үзүүлÑÑ… үр нөлөө:
4.1.1. иргÑд хаана, Ñмар нөхцөлд амьдарч Ð±Ð°Ð¹Ð³Ð°Ð°Ð³Ð°Ð°Ñ Ò¯Ð» хамааран Ñрх зүйн үйлчилгÑÑ, мÑдÑÑллийг Ñаадгүй авах нөхцөл бүрдÑнÑ;
4.1.2. иргÑд хүний Ñрх, Ñрх чөлөө, хууль Ñ‘Ñны ашиг Ñонирхлоо хуулийн хүрÑÑнд хамгаалах, зөрчигдÑөн ÑрхÑÑ ÑÑргÑÑлгÑÑ… чадвар, боломж нÑмÑгдÑнÑ;
4.1.3. төрийн бодлого боловÑруулах, шийдвÑÑ€ гаргах үйл Ñвцад иргÑдийн оролцоо нÑмÑгдÑж, төрийн Ð±Ð°Ð¹Ð³ÑƒÑƒÐ»Ð»Ð°Ð³Ð°Ð°Ñ Ð³Ð°Ñ€Ð°Ñ… аливаа шийдвÑÑ€ нь хүний хууль Ñ‘Ñны Ñрх, ашиг Ñонирхлыг зөрчихгүй байх нөхцөл бүрдÑнÑ;
4.1.4. бүх нийтийн Ñрх зүйн боловÑролыг дÑÑшлүүлÑÑ…Ñд төрийн болон төрийн Ð±ÑƒÑ Ð±Ð°Ð¹Ð³ÑƒÑƒÐ»Ð»Ð°Ð³Ð°, хамт олон, иргÑдийн оролцоо, дÑмжлÑг Ñайжирна;
4.1.5. хүний Ñрх, Ñрх чөлөө, хууль дÑÑдлÑÑ… зарчмыг төрийн үйл ажиллагаанд Ñ…ÑвшүүлÑÑ…, хуулийг хүндÑтгÑн Ñахин биелүүлÑÑ… иргÑдийн Ñрх зүйн ухамÑар дÑÑшилнÑ.
4.2. Хөтөлбөрийн Ñдийн заÑгийн үр нөлөө:
4.2.1. иргÑд ÑрхÑÑ ÑдлÑÑ…, баталгаажуулах боломж бий болÑноор амьжиргаагаа дÑÑшлүүлÑÑ… бололцоо нÑмÑгдÑнÑ;
4.2.2. иргÑдийн хууль Ñ‘Ñны Ñрх, ашиг Ñонирхлоо хамгаалах, зөрчигдÑөн ÑрхÑÑ ÑÑргÑÑлгÑÑ… иргÑдийн чадвар нÑмÑгдÑÑнÑÑÑ€ буÑдын буруутай үйл ажиллагааны ÑƒÐ»Ð¼Ð°Ð°Ñ ÑƒÑ‡Ñ€Ð°Ñ… Ñдийн заÑгийн хохирол буурна;
4.2.3. Ñрх зүйн мÑдÑÑлÑл, хууль зүйн туÑлалцаа үзүүлÑÑ… цахим ÑүлжÑÑг нÑвтрүүлÑнÑÑÑ€ Ñрх зүйн мÑдÑÑлÑл, туÑлалцаа авахад Ñ…Ñлбар болж, зардал буурна;
4.2.4. хуулийг хүндÑтгÑн Ñахин биелүүлÑÑ… иргÑдийн ухамÑар дÑÑшилÑнÑÑÑ€ гÑмт Ñ…ÑÑ€Ñг, зөрчил буурна.
4.3. Хөтөлбөрийн шалгуур үзүүлÑлт
4.3.1. Хөтөлбөрийн Ñ…ÑÑ€Ñгжилтийг дүгнÑхдÑÑ Ð¸Ñ€Ð³Ñдийн Ñрх зүйн чадавхын өнөөгийн байдалд хийÑÑн Ñудалгааг Ñуурь үзүүлÑлт болгон ашиглах бөгөөд хөтөлбөрийн Ñ…ÑÑ€Ñгжилтийг дараах шалгуур үзүүлÑлтÑÑÑ€ үнÑлнÑ:
Хөтөлбөрийн зорилго, зорилт | Шалгуур үзүүлÑлт | ХүрÑÑ… түвшин | |||
Суурь үзүүлÑлт
2016 он |
2020 он | ||||
Үр нөлөөний шалгуур үзүүлÑлт | |||||
Зорилго | ИргÑдийн ÑÑ€Ñлт Ñ…ÑÑ€ÑгцÑÑг хангахуйц Ñрх зүйн мÑдÑÑ, мÑдлÑгийг цахим болон цахим Ð±ÑƒÑ Ð±Ð°Ð¹Ð´Ð»Ð°Ð°Ñ€ нÑÑлттÑй, хүртÑÑмжтÑй, Ñнгийн Ñ…ÑлбарчилÑан Ñ…ÑлбÑÑ€ÑÑÑ€ хүргÑÑ… замаар бүх нийтийн Ñрх зүйн боловÑролыг таÑралтгүй дÑÑшлүүлÑÑ… үр дүнтÑй тогтолцоог бүрдүүлнÑ. | Хууль зүйн үр дагавар бүхий бÑрхшÑÑлÑÑ ÑˆÐ¸Ð¹Ð´ÑÑ… оролдлого хийгÑÑгүй иргÑдийн ÑзлÑÑ… хувь | 50.5 | 40 | |
Өөрт тулгарÑан бÑрхшÑÑлтÑй холбоотой мÑдÑÑлÑл авахаар төрийн байгууллага, албан тушаалтанд хандÑан иргÑдийн ÑзлÑÑ… хувь | 21.9 | 30 | |||
Өөрт тулгарÑан бÑрхшÑÑлтÑй холбоотой мÑдÑÑлÑл авахаар төрийн байгууллага, албан тушаалтанд хандÑан боловч мÑдÑÑлÑл авч чадаагүй иргÑдийн ÑзлÑÑ… хувь | 16.3 | 10 | |||
Үр дүнгийн шалгуур үзүүлÑлт | |||||
Зорилт 1 | Бүх нийтийн Ñрх зүйн боловÑролын агуулга, арга зүйг боловÑронгуй болгох.
|
Сургалтын (танхимын, зайн) агуулга хөтөлбөр боловÑруулах нÑгдÑÑн арга зүйтÑй болÑон байна. | – | Сургалтын агуулга, хөтөлбөрүүдийг батлагдÑан арга зүйн дагуу боловÑруулдаг болÑон байна. |
Сургалтын агуулга, хөтөлбөрийг боловÑронгуй болгоно. |
Сургалтад хамрагдÑан хүний тоо (бүлÑг Ñ‚ÑƒÑ Ð±Ò¯Ñ€ÑÑÑ€)-г гаргаж, үнÑлгÑÑ, дүгнÑлт хийÑÑн байдал. | – | Сургалт бүрийн үр дүнг тооцÑон байна. | Ðрх зүйн мÑдÑÑлÑл Ñ‚Ñгш хүрдÑг, үнÑлгÑÑний үр дүнгÑÑÑ€ Ñургалтын агуулгыг Ñайжруулдаг болÑон байна. | ||
Сургалт, Ñурталчилгааны гарын авлага, Ñ…ÑлбÑÑ€ нь нийт иргÑдÑд хүртÑÑмжтÑй, хөгжлийн бÑрхшÑÑлтÑй иргÑд, зорилтот бүлгүүдÑд ÑÑлтÑй байна. | – | Ðрх зүйн мÑдÑÑлÑл, Ñургалт, Ñурталчилгаа нь нийгмийн бүх бүлгүүдÑд хүртÑÑмжтÑй болÑон байна |
Ðийт хүн амын 30-Ð°Ð°Ñ Ð´Ð¾Ð¾ÑˆÐ³Ò¯Ð¹, зорилтот бүлгийн 80-Ð°Ð°Ñ Ð´Ð¾Ð¾ÑˆÐ³Ò¯Ð¹ хувьд хүрÑÑн байна. |
||
Зорилт 2 | Бүх нийтийн Ñрх зүйн боловÑролыг дÑÑшлүүлÑÑ…Ñд шаардлагатай техник, Ñанхүү, хүний нөөцийг бүрдүүлж, тогтÑон мÑдÑÑллийн Ñувгуудыг бий болгон, Ñ‚Ñгш, хүртÑÑмжтÑй, чанартай үйлчилгÑÑг бүх нийтÑд хүргÑÐ½Ñ | Ðрх зүйн хөтчийн тоо | – | 500 Ñрх зүйн хөтөч | 1000 Ñрх зүйн хөтөч |
Ðрх зүйн цахим хөтөч ажилладаг болÑон байна | – | www.e-hutuch.mn цахим Ñ…ÑƒÑƒÐ´Ð°Ñ Ð°Ð¶Ð¸Ð»Ð»Ð°Ð´Ð°Ð³ болÑон байна | www.e-hutuch.mn цахим хуудÑыг хөгжүүлнÑ. | ||
Хууль зүйн зөвлөгөө авÑан иргÑдийн тоо[1] | 2015 – 8363
2016 – 6631 2017-4048[2] |
Жилд 9500-Ð°Ð°Ñ Ð´Ð¾Ð¾ÑˆÐ³Ò¯Ð¹ | Жилд 11500-Ð°Ð°Ñ Ð´Ð¾Ð¾ÑˆÐ³Ò¯Ð¹ | ||
Ðрх зүйн Ñ…ÑÑ€ÑгцÑÑ ÑˆÐ°Ð°Ñ€Ð´Ð»Ð°Ð³Ñ‹Ð½ Ñудалгааны үр дүнд аÑуудлыг шийдвÑрлÑÑ… бодлогын хувилбар тодорхойлÑон, мÑдÑÑллийн агуулгыг ÑайжруулÑан байдал |
– |
Ð¥ÑÑ€ÑгцÑÑ ÑˆÐ°Ð°Ñ€Ð´Ð»Ð°Ð³Ñ‹Ð½ Ñудалгааг жил бүр хийÑÑн байна |
Ð¥ÑÑ€ÑгцÑÑ ÑˆÐ°Ð°Ñ€Ð´Ð»Ð°Ð³Ñ‹Ð½ Ñудалгаа жил бүр хийÑÑн, Ñудалгааны үр дүнгÑÑÑ€ мÑдÑÑллийн агуулгыг Ñайжруулах ажил жил бүр хийгдÑÑн байна. | ||
Зорилт 3 | ИргÑдийн Ñрх зүйн боловÑролыг дÑÑшлүүлÑÑ…Ñд бүх талын идÑвхтÑй оролцоог хангаж, Ñ‚Ñдний үйл ажиллагааг уÑлдуулна.
|
МÑргÑшÑÑн Ñрх зүйн хөтөчтÑй байгууллагын тоо | – | 50 | 100 |
Ðрх зүйн мÑдлÑг, мÑдÑÑлÑл олгох тогтмол нÑвтрүүлÑг, булан ажиллуулдаг Ñ…ÑвлÑл мÑдÑÑллийн байгууллагын тоо | Хандалт ихтÑй 8 цахим хуудаÑ, хамгийн их борлуулалт-тай 10 Ñонин, ТВ-ийн 19 нÑвтрүүлÑг | ÐÑвтрүүлÑг болон буÑад Ñ…ÑвлÑлийн мÑдÑÑллийн агуулгыг Ñайжруулж,
тогтмол гардаг болÑон байна. |
Дугаар алгаÑахгүй, 7 хоногт 2 удаа тогтмол цагтай болж, нÑвтрүүлгийн тоог нÑмÑгдүүлнÑ. | ||
Хууль зүйн клиник төв ажиллуулдаг их, дÑÑд Ñургууль, төрийн Ð±ÑƒÑ Ð±Ð°Ð¹Ð³ÑƒÑƒÐ»Ð»Ð°Ð³Ñ‹Ð½ тоо | 2 | Байнга идÑвхтÑй ажилладаг клиник төв 10-Ð°Ð°Ñ Ð´Ð¾Ð¾ÑˆÐ³Ò¯Ð¹ байна. |
Байнга, идÑвхтÑй ажилладаг клиник төвийн тоо болон үйлчлүүлÑгчийн тоо Ó©ÑÑөн байна. |
||
[1] Хууль зүйн туÑлалцааны Ñ‚Ó©Ð²Ó©Ó©Ñ 2015-2017 онд иргÑдÑд үзүүлÑÑн хууль зүйн зөвлөгөөний тоо.
[2] 2017 оны Ñхний Ñ…Ð°Ð³Ð°Ñ Ð¶Ð¸Ð»Ð¸Ð¹Ð½ байдлаар.
Тав. Хөтөлбөрийн Ñанхүүжилтийн ÑÑ… Ò¯Ò¯ÑвÑÑ€,
шаардагдах хөрөнгийн Ñ…ÑмжÑÑ
5.1. Хөтөлбөрийн зорилт, үйл ажиллагааг дараах ÑÑ… Ò¯Ò¯ÑвÑÑ€ÑÑÑ ÑанхүүжүүлнÑ:
5.1.1. улÑ, орон нутгийн төÑөв;
5.1.2. гадаад улÑ, олон улÑын байгууллагын хандив, туÑламж;
5.1.3. төрийн болон төрийн Ð±ÑƒÑ Ð±Ð°Ð¹Ð³ÑƒÑƒÐ»Ð»Ð°Ð³Ð°, аж ахуйн нÑгж, иргÑдийн хандив, хөрөнгө;
5.1.4. хуулиар хориглоогүй буÑад ÑÑ… Ò¯Ò¯ÑвÑÑ€.
Зургаа. Хөтөлбөрийн удирдлага, зохион байгуулалт
6.1. Хөтөлбөрийг улÑын Ñ…ÑмжÑÑнд Ñ…ÑÑ€ÑгжүүлÑÑ… Ñалбар дундын үйл ажиллагааг уÑлдуулан зохицуулах, Ñ…ÑÑ€ÑгжилтÑд нь Ñ…Ñналт тавих үүрÑг бүхий орон тооны Ð±ÑƒÑ Ò®Ð½Ð´ÑÑний зөвлөл ажиллана. ҮндÑÑний зөвлөлийн бүрÑлдÑхүүн, дүрмийг ЗаÑгийн газар батална.
6.2. Хууль зүйн аÑуудал ÑрхÑлÑÑн төрийн захиргааны төв байгууллага хөтөлбөрийн Ñ…ÑÑ€Ñгжилтийг нÑгдÑÑн удирдлагаар хангана.
6.3. ҮндÑÑний зөвлөлийн ажлын албаны чиг үүргийг Хууль зүй, дотоод Ñ…Ñргийн Ñамны харьÑа Хууль зүйн үндÑÑний хүрÑÑлÑн хариуцан гүйцÑтгÑнÑ.
6.4. Зөвлөлийн ажлын алба нь дараах чиг үүргийг Ñ…ÑÑ€ÑгжүүлнÑ:
6.4.1. Ñрх зүйн мÑдÑÑллийн нÑгдÑÑн ÑиÑтем /www.legalinfo.mn/-ийн мÑдÑÑллийн Ñан, Ñрх зүйн цахим хөтөч /www.e-hutuch.mn/-ийг ÑрхлÑн хөтлөх;
6.4.2. Ñрх зүйн Ñургалт, Ñурталчилгааны агуулга бÑлтгÑÑ…, түгÑÑÑ… нÑгдÑÑн арга зүйг боловÑруулж батлуулах;
6.4.3. Ñрх зүйн хөтөч бÑлтгÑÑ…, чадавхыг нь таÑралтгүй бÑхжүүлÑÑ…;
6.4.4. иргÑдÑд зориулÑан Ñрх зүйн анхан шатны Ñургалтын хөтөлбөр боловÑруулж батлуулах;
6.4.5. бүх шатны боловÑролын байгууллага болон гÑÑ€ бүл, хүүхÑд, залуучуудын байгууллагаар дамжуулан хүүхÑд, залуучуудад Ñрх зүйн болон хүний Ñрхийн боловÑрол олгох, Ñрх зүйн ухамÑрыг төлөвшүүлÑÑ…Ñд мÑргÑжлийн дÑмжлÑг үзүүлÑÑ…;
6.4.6. бүх нийтийн Ñрх зүйн болон хүний Ñрхийн боловÑролыг дÑÑшлүүлÑÑ…Ñд шаардлагатай Ñудалгаа хийх.
6.5. Төрийн захиргааны төв байгууллага, төрийн болон нутгийн захиргааны байгууллага нь Ñалбарын, нутаг дÑвÑгÑрийн болон байгууллагын Ñ…ÑмжÑÑнд хөтөлбөрийг Ñ…ÑÑ€ÑгжүүлÑÑ… үйл ажиллагааг тухайн жилийн төлөвлөгөө, төÑөвт туÑгах замаар хөтөлбөрийн Ñ…ÑÑ€Ñгжилтийг хангаж, Ñ…ÑÑ€Ñгжилтийн тайланг тогтооÑон хугацаанд гаргах үүрÑг хүлÑÑнÑ.
6.6. Төрийн болон төрийн Ð±ÑƒÑ Ð±Ð°Ð¹Ð³ÑƒÑƒÐ»Ð»Ð°Ð³Ð°, хувийн Ñ…Ñвшлийн аж ахуйн нÑгж, байгууллагууд өөрийн ÑрхлÑÑ… үйл ажиллагааны чиглÑлÑÑÑ€ Ñрх зүйн Ñургалт, Ñурталчилгаа хийх, Ñудалгаанд оролцох, өөрийн байгууллагын ажилтан, албан хаагчдын Ñрх зүйн боловÑролыг дÑÑшлүүлÑÑ… ажлыг зохион байгуулна.
Долоо. Хөтөлбөрийн Ñ…ÑÑ€Ñгжилтийн Ñ…Ñналт-шинжилгÑÑ, үнÑлгÑÑ
7.1. Төрийн захиргааны төв байгууллага, ЗаÑгийн газрын агентлаг, аймаг, нийÑлÑлийн ЗаÑаг даргын Тамгын газар хөтөлбөрийн Ñ…ÑÑ€Ñгжилтийн тайланг дараа оны 1 дүгÑÑÑ€ Ñард багтаан хууль зүйн аÑуудал ÑрхÑлÑÑн төрийн захиргааны төв байгууллагад хүргүүлнÑ.
7.2. Хөтөлбөрийн Ñ…ÑÑ€ÑгжилтÑд хууль зүйн аÑуудал ÑрхÑлÑÑн төрийн захиргааны төв байгууллага жил бүр Ñ…Ñналт-шинжилгÑÑ, үнÑлгÑÑг хийх бөгөөд хууль зүйн аÑуудал ÑрхÑлÑÑн ЗаÑгийн газрын гишүүн хөтөлбөрийн Ñ…ÑÑ€Ñгжилтийн тайланг дараа оны I улиралд багтаан ЗаÑгийн газарт танилцуулна.
7.3. Шаардлагатай тохиолдолд ҮндÑÑний зөвлөл хөтөлбөр Ñ…ÑÑ€Ñгжиж ÑÑ…ÑлÑнÑÑÑ Ñ…Ð¾Ð¹Ñˆ 18 ÑÐ°Ñ€Ð°Ð°Ñ Ð´Ð¾Ð¾ÑˆÐ³Ò¯Ð¹ хугацааны дараа үр дүнд ÑуурилÑан Ñвцын үнÑлгÑÑ, хөндлөнгийн үнÑлгÑÑ Ñ…Ð¸Ð¹Ð»Ð³Ñж болно.
7.4. Хөтөлбөрийн 1, 2 дугаар үе шат Ñ…ÑÑ€Ñгжиж дууÑах Ñ…ÑƒÐ³Ð°Ñ†Ð°Ð°Ð½Ð°Ð°Ñ 6 Ñарын өмнө үр дүнд ÑуурилÑан ÑцÑийн үнÑлгÑÑ Ñ…Ð¸Ð¹Ð»Ð³Ñж, тайланг ҮндÑÑний зөвлөлөөр Ñ…ÑлÑлцÑн үр дүнг ЗаÑгийн газарт танилцуулна.